کتابهای تازه

فصل‌نامهٔ پاز٬ شمارهٔ ۴ ٬ جشن‌نامهٔ دکتر جلال خالقی مطلق؛متون منظوم پهلوانی٬ دکتر سجّاد آیدنلو؛ از اسطوره تا حماسه، سجّاد آیدنلو؛ تاریخ زبانهای ایرانی، دکتر حسن رضائی باغ‌بیدی؛ واژه‌شناسی، رولان الوئر، ترجمهٔ دکتر سید‌مهدی سمائی؛ تاریخچهٔ آواشناسی، سید‌مهدی سمائی


۱- فصل‌نامهٔ پاز٬ شمارهٔ ۴ ٬ جشن‌نامهٔ دکتر جلال خالقی مطلق
 صاحب‌امتیازاین فصل‌نامه فرهنگ‌سرای فردوسی در مشهد است
 و مجله زیر نظر دکتر محمد‌جعفر یاحقی در مشهد منتشر می‌شود.
 جستارهای این شماره به خواستاری و کوشش نگارنده، سجاد آیدنلو و محمود امیدسالار فراهم شده و زمستان سال گذشته منتشر شده است
.عنوان جستارها را می‌توانید ببینید.



























۲-متون منظوم پهلوانی، سجّاد آیدنلو، تهران، انتشارات سمت، ۱۳۸۸
این کتاب برای دانشجویان دکتری زبان و ادبیات فارسی نوشته شده و در آن از منظومه‌های پس از شاهنامه، گزیده‌هایی نقل و شرح شده است. کوش‌نامه،گرشاسپ‌نامه،فرامرزنامه، بهمن‌نامه، جهانگیرنامه از جملهٔ این منظومه‌هاست












۳-از اسطوره تا حماسه: هفت گفتار در شاهنامه‌پژوهی، سجّاد آیدنلو، تهران، سخن، ۱۳۸۸.
این کتاب پیشتر در ۱۳۸۵ از سوی دفتر نشر آثار دانشجویان جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شده بود و در نخستین دورهٔ جایزهٔ ادبی جلال آل احمد، اثر شایستهٔ تقدیر شناخته شد. در نمایشگاه بین‌المللی امسال در محفلی که برای این کتاب برگزار شده بود، نگارنده دربارهٔ مقالات آن سخن گفت. ولی متأسفانه یادداشتهایم را نتوانستم بیابم تا در اینجا بیشتر در مورد این کتاب بنویسم.








۴- تاریخ زبانهای ایرانی، دکتر حسن رضائی باغ‌بیدی، تهران، مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۸. این کتاب پیشتر در ژاپن منتشر شده بود و ما در همین وبگاه آن را معرّفی کرده‌ایم. در چاپ جدید برخی تصحیحات اندک و از همه مهمتر نمایه بدان افزوده شده است.


















۵--واژه‌شناسی، رولان الوئر، ترجمهٔ دکتر سید‌مهدی سمائی، تهران، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، ۱۳۸۶
وضع کنونی واژه‌سازی، اساس واژه‌شناختی کلمه، توصیف واژه‌شناختی معنی، و مسائل روش‌شناختی، فصلهای این کتاب را تشکیل می‌دهند.
















۶--  تاریخچهٔ آواشناسی، سید‌مهدی سمائی،تهران، نشر مرکز، ۱۳۸۸.فصلهای کتاب: آواشناسی در یونان، روم و قرون وسطی، هند، سرزمینهای اسلامی، آواشناسی در سرزمینهای اسلامی.کتاب مذکور نخستین کتاب دربارهٔ این موضوع محسوب می‌شود و خواندن آن را به علاقه‌مندان توصیه می‌کنم









يک نظر :: کتابهای تازه

  1. درود بر استاد گرامی. خسته نباشید.
    درباره یآن گفتار کودکانه ی دکتر کاتوزیان خواستم بگویم که هم خنده ام گرفت از دکتر و استاد تاریخ نامیدن وی و هم خشم و هم دلم سوخت برای شاگردان اروپایی وی و خوانندگان کتابش! این روزها مُد شده که برای نشان دان بی طرفی و نمایاندن این که پژوهشگر راستین و بی طرف و بی غرض هستند؛ راستیها را هم دروغ بدانند یا دست کم در آنها شک کنند یعنی این که " آری ما هم بی طزیفیم و دیگران که جز این گفته و نوشته اند همه از روی تعصب و یکسونگری و غرض و مرض!!! بوده است.!!! نیک گفته اید که تنها کافیست تا فرمان نامه ها یا یادگاری نوشته ها و ... شاهان کهن و نزدیک به زمانه ی کورش بزرگ درآشور و بابل و حتا تاریخ کارهای شاهان و سرداران یونان و رم را بنگریم و با سخنان کورش بزرگ و داریوش بزرگ بسنجیم. همه چیز پیدا خواهد شد. مگر این که نخواهیم " بی طرف" نباشیم!!!!!! یونانی ها و همه ی اروپایی ها جوانکی خونریز (برپایه ی نوشته های خودشان)را ""الکساندر دِ گریت!!!همان " اسکندر بزرگ" می خوانند و می نامند و آن را قهرمان ملی خود می دانندولی ما چه؟ بزرگی اسکندر از کجا و بزرگی کورش از کجا؟؟؟ بزرگی کورش نه به سال و نه به سبب کشورگشایی های اوست که از روی بزرگ منشی و "هخامنشی اوست در برخورد با شکستگان مردمان سرزمینهای زیر فرمانش چه ایرانی و چه نا ایرانی. ... دریغا ایران!
    بگذریم..

    در دنباله ی یادداشتهایم در وبگاهم یکی دیگر از فریبکاریهای آن "یارو" (که حتا دیگر از بردن نامش هم بیزارم) را و مشت پر از دروغش را باز نموده ام .
    این بار درباره ی فزیبکاری وی درباره همرمانی 13 ادار پوریم با یکم فرودین/ نوروز!!! برای پدیدآوردن حس بیزاری در مردم از این جشن بزرگ و یادگار ارشمند باستانی. ببییند چگونه با با چه مایه از دروغ و فریب ؛همزمانی تصادفی این دو روز را در سال پیش(1387 خورشیدی) نشانه ی همزمانی این دو زوز در دو هزار و چهرصد-پانصد سال پیش می داند بی ان که از شیوه های مهشیدی گاهشماری عبری و گاهشمار خورشیدی ایرانی سخن بگوید بی آن که دگرگونی ها و ویرایش و پیرایش در این شیوه های گاهشماری در درازنای تاریخ این دو گروه از مردمان را بازگوید؟؟؟
    خوشنود می شوم شما هم نگاهی بدان بیندازید
    پدرود باشید و تندرست.
    م.سلطانی (سوشیانس ایرانی)